„Co blokuje inwestycje w kraju” – rozmowa z Ryszardem Florkiem
Warto zapoznać się z najnowszą rozmową z Ryszardem Florkiem, Prezesem FAKRO, opublikowaną na kanale YouTube Biznes Misja. Wywiad ten nie ogranicza się do omówienia decyzji o budowie nowego zakładu produkcyjnego w Stanach Zjednoczonych. Stanowi jednocześnie przemyślaną diagnozę problemów z jakimi mierzą się polscy przedsiębiorcy prowadzący działalność o międzynarodowym zasięgu.
Ryszard Florek, od lat rozwijający jedną z czołowych polskich firm prywatnych, wskazuje na powtarzające się przeszkody w prowadzeniu inwestycji w kraju. Zalicza do nich między innymi przewlekłość procedur administracyjnych, niejednoznaczność lokalnych decyzji oraz brak stabilności instytucjonalnej. Jak zauważa, to właśnie te czynniki coraz częściej skłaniają przedsiębiorców do lokowania projektów inwestycyjnych poza granicami Polski. Przykład FAKRO pokazuje, że w Stanach Zjednoczonych możliwe było szybkie uruchomienie produkcji przy wsparciu przejrzystych i sprawnych procesów decyzyjnych.
Z perspektywy Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych ten głos nie powinien pozostać bez odpowiedzi. Wiele krajów, które rozwijają swoją obecność gospodarczą na rynkach światowych, traktuje lokalny biznes jako partnera strategicznego. W tych państwach administracja publiczna działa w sposób spójny i zorientowany na efektywność, a otoczenie regulacyjne sprzyja wzrostowi i inwestycjom firm narodowych.
W rozmowie Ryszard Florek wyraźnie podkreśla, że nie utracił wiary w potencjał Polski jako miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej. Wskazuje jednak, że niezbędna jest ściślejsza współpraca pomiędzy światem biznesu, edukacją i administracją publiczną. Bez tego trudno będzie osiągnąć długoterminowe cele, które zakładają budowę silnych, konkurencyjnych firm opartych na polskim kapitale.
Tworzenie przedsiębiorstw działających globalnie wymaga nie tylko wiedzy, doświadczenia i kapitału, ale także stabilnych warunków prowadzenia działalności. Sukcesy polskich firm poza granicami kraju nie są jedynie świadectwem ich skuteczności. Przypominają także, że wiele z tych przedsięwzięć mogłoby być zrealizowanych w Polsce, gdyby nie istniały ograniczenia wynikające z wewnętrznych barier instytucjonalnych.
Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych postrzega budowanie międzynarodowej pozycji polskiego biznesu jako wspólne zadanie sektora prywatnego i publicznego. Potrzebna jest nie tylko deklaratywna, lecz rzeczywista zmiana w podejściu do rozwoju gospodarczego. Polska ma szansę stać się przestrzenią, w której rozwijają się firmy o globalnym zasięgu. Wymaga to jednak środowiska, które nie ogranicza ich działania, ale świadomie wspiera ich ambicje.
Całość rozmowy: