Skip to main content

Postulaty RPPG w zakresie zmian prawnych niezbędnych dla dalszego rozwoju gospodarczego kraju

W trosce o rozwój gospodarczy Polski postulujemy udoskonalenie polskiego prawa o następujące zagadnienia:

Rozważenie stworzenia w Polsce nowego systemu ochrony konkurencji, np. na wzór rozwiązań funkcjonujących w Austrii, w którym lepiej chroniony jest kapitał lokalny.

Powołanie Rzecznika Interesu Gospodarczego, który mógłby interweniować w przypadkach, kiedy interpretacja prawa nie jest zgodna z interesem gospodarczym Polski.

Rozszerzenie CIT-u Estońskiego dla holdingów i grup kapitałowych.

CIT Estoński został wprowadzony, po wielu modyfikacjach, w sposób przystępny dla podmiotów nieposiadających swoich spółek-córek. Poprzez swój charakter rozwiązanie to motywuje przedsiębiorców do rozwoju, gdyż w rozwoju tym partycypuje państwo, odraczając płatność zainwestowanego CIT-u.

Dla rozwoju gospodarczego oraz zamożności obywateli kluczowe są firmy z biznesu aortowego, które eksportują swoje towary za granicę. Ale jeszcze cenniejsze są te firmy, które eksportują nie tylko towary, ale także usługi zarządzania, marketingu. Dla takiej działalności (eksportu usług) wskazane jest posiadanie swoich córek-spółek zagranicą.

Polskie firmy międzynarodowe konkurują z dużymi globalnymi koncernami, które posiadają znaczący kapitał oraz efekt skali. Tych z kolei nie posiadają polskie firmy. CIT Estoński sprawia, że kapitał pozostaje w spółce Rozszerzenie CIT-u Estońskiego na grupy kapitałowe wsparłoby więc kapitałowo polskie rodzime firmy i ułatwiło im rozwój oraz ekspansję międzynarodową.

Dane statystyczne wskazują, że w krajach, które posiadają znaczącą liczbę rodzimych firm globalnych średnia zarobków, a wiec zamożność społeczeństwa jest wyższa niż w krajach, które takich firm nie posiadają. Dlatego postulujemy rozszerzenie CIT-u Estońskiego na podmioty, które
eksportują produkty i usługi, posiadające swoje spółki zależne. Jako wspólnota ekonomiczna potrzebujemy rodzimych firm globalnych, tym bardziej wspieranie firm aspirujących do tego grona jest uzasadnione i korzystne dla całego społeczeństwa.

Rozważenie zwolnienia w zakresie podatku od dywidendy w przypadku reinwestowania dywidend w inne polskie przedsiębiorstwa, np. proeksportowe.

Ograniczenie możliwości odwoływania się pracowników administracji skarbowej od wyroków sądowych w postępowaniach z przedsiębiorcami bez zgody Ministra Finansów.

Rewizja i uzupełnienie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zadbanie o dostatecznie dużą reprezentację w strukturach Komisji Europejskiej, porównywalną do reprezentacji innych podobnych unijnych krajów:

Transformacja rynku pracy aby umożliwić dalszy dynamiczny wzrost polskiej gospodarki.